donderdag 10 januari 2013

opdracht 5: Next checkt

Voor de 5e opdracht moest er een next checkt gecheckt worden. Hiervoor heb ik het artikel van next checkt gekozen van 4 januari.



In dit artikel wordt beweert dat de teelt van een kilo katoen 8000 liter water kost. De bewering wordt waar bevonden.
Dit onderwerp is echter lastig om precies te benoemen wat betreft liters water aangezien het op veel verschillende manieren wordt gemeten. Zo kan er met zoveel dingen rekening worden gehouden dat de hoeveelheid water dat wordt verbruikt natuurlijk mee omhoog zal gaan. Maar wat is nu waar.

Om wat meer informatie te zoeken heb ik zelf de volgende bronnen geraadpleegd.
Ten eerst heb ik op deze site een artikel gevonden over fair trade katoen, hierin beweren ze dat er 11.000 liter water nodig is voor de productie van een kilo katoen, dit gaat juist weer boven de 8.000 liter/kilo gaat. Ook wordt in dit artikel zomaar een getal genoemd zonder dat er de oorsprong van het getal erbij wordt vermeld.

Als 2e bron heb ik dit artikel waarin wordt uitgelegd wat een waterfootprint is. Het is een manier om verbruik van grondstoffen en producten te meten in het verbruik van water zodat er een vergelijking kan worden gemaakt. Hierin wordt ook een getal genoemd aan het aantal liter water dat wordt verbruikt voor maken van een katoenen shirt. Dit getal is echter nog een stuk hoger dan de getallen die het next checkt artikel heeft gemeld, maar ook hier staat de oorsprong van het getal niet bij vermeld.

Wat me opvalt is dat in artikels vaak een een getal wordt gemeld zonder dat er de oorsprong bij wordt gemeld. Hierdoor zijn de beweringen vaak niet echt duidelijk en kunnen ze niet zomaar worden vergeleken. Ook zijn het zonder uitleg beweringen die worden onderbouwd en daardoor eigenlijk niet geldig zijn om op te onderbouwen.

Tot de conclusie kom ik dat het next checkt artikel wel redelijk goed heeft geredeneerd maar dat de aanname dat een onderzoek uit 2003 wel aardig in de richting is gekomen dan ook meteen waar is vind ik misschien niet de juist conclusie. Ik vind dat het getal afhankelijk is van het onderzoek en de methode  die ervoor is gebruikt en aangezien 2003 alweer 10 jaar geleden is vind ik dat het niet een up to date bron is om aan te nemen. Zeker niet nu er meerdere nieuwe methoden zijn, die vaak nauwkeuriger werken.

Bronnen:
http://www.nrcnext.nl/blog/2013/01/04/next-checkt-%E2%80%98de-teelt-van-een-kilo-katoen-kost-8-000-liter-water%E2%80%99/
http://www.yumeko.nl/over-yumeko/onze-materialen/katoen.html
http://www.kraanwater.nu/feiten/meer_feiten/Pages/Water_footprint_virtueel_waterverbruik.aspx
http://www.twollegoed.be/images/katoen3.jpg (plaatje)

0 reacties:

Een reactie posten