woensdag 19 december 2012

opdracht 3: Trend

Papier, is dat nog wel nodig?
Trends, ze komen en ze gaan. Wat op het ene moment een totaal nieuw concept is kan op het volgende moment niet meer weg te denken zijn in in het dagelijkse leven. Ook kan het natuurlijk andersom, en is het maar een voorbijgaand iets, dat zo weer vergeten is.

De trend die ik op het moment zie is het digitaliseren van de omgeving, met name de werkomgeving. Het begon sinds dat de computer zijn intrede nam in het bedrijfsleven. In het begin was het vooral een ondersteuning van de werkzaamheden. Tegenwoordig neemt het juist veel van de werkzaamheden over. Steeds meer informatie gaat digitaal en papier wordt overbodig. Of is dat wel zo?

Het is tegenwoordig een bekend fenomeen, een paperless office. Toch helemaal papierloos is het nog niet. Veel mensen hebben nog steeds liever een stuk papier in handen. Vooral voor het evalueren en doorlezen wordt liever gedaan op een hard copy variant dan vanaf een scherm. Wel wordt de meeste informatie digitaal uitgewerkt en zijn de informatiestromen voornamelijk digitaal. Papier is meer een hulpmiddel geworden.

Veranderen van werken
De verandering van de manier van werken heeft al een hoop veranderingen met zich mee gebracht en zal in de toekomst nog de nodige veranderingen teweeg gaan brengen. Vroeger werkte men op een locatie  Men ging naar het werk toe en bleven daar gedurende de dag. Na een dag werken ging men weer op huis aan. Tegenwoordig is dit niet meer de standaard situatie. Door de digitalisering van de werkomgeving is het mogelijk geworden om vanuit huis hetzelfde werk te verrichten. Door de werknemers een directe verbinding met het systeem te geven kan vanaf huis worden gewerkt. Als veel mensen vanuit huis werken kan er worden bespaart op werkruimte en zijn er kleinere kantoren nodig. Het is maar de vraag of dit wel een goed is voor de bedrijven en de economie.

Destep analyse
Door een DESTEP analyse te doen, kom je erachter in welk landschap een onderneming zich bevind. DESTEP houdt in in demografisch, economisch, sociaal/cultureel, technologisch, ecologisch en politiek/judidisch. Door al deze factoren te onderzoeken kan er worden geschetst wat de omstandigheden zijn rondom de trend die zich voordoet. De toekomst kan zo beter worden voorspelt en daarom zijn de kansen beter in te schatten.

Demografisch
Wat betreft demografie verandert er niet heel veel qua leeftijden en samenstellingen. Wel speelt het mee dat mensen door de verschuiving van de werkomgeving meer vanuit huis zullen werken. Hierdoor zal het overdag drukker zijn in de woonwijken waardoor mensen andere behoeften zullen krijgen. Doordat er meer vanuit huis kan worden gewerkt, kunnen mensen makkelijker verder van de werklocatie af wonen. Misschien is dit wel de oplossing voor de leegloop van dorpen, die zich nu voordoet.

Economisch
Economisch gezien is het nogal afhankelijk vanuit welk perspectief wordt gekeken. Vanuit de bedrijven die steeds meer vanuit huis laten werken zal de verandering economisch erg positief zijn. Doordat er minder werkplekken beschikbaar hoeven zijn kan aanzienlijk worden bespaard in de kosten die dan weer kunnen worden geïnvesteerd in het bedrijf. Vanuit het vastgoed is het daarentegen juist niet positief te noemen. Doordat er steeds minder kantoorruimte nodig is staat momenteel al een derde van de kantoren leeg en krijgen de vastgoed bedrijven panden aan de straatstenen niet meer kwijt.
Niet alleen vastgoed bedrijven zullen merken dat het werken gaat veranderen in de toekomst, het is daarom de zaak voor bedrijven om te kijken of ze hier misschien iets mee kunnen. Neem als voorbeeld cafe's, in de toekomst zal het werken vaker geschieden op dergelijke locaties in plaats van een kantoor. Als ze hier op in spelen kunnen ze misschien wel een hoop nieuwe klandizie verwerven.

Sociaal/Cultureel
Door vanuit huis te werken, is de beleving dat men bij een bedrijf werkzaam is een stuk minder hecht. Waar je vroeger elke dag bij elkaar kwam, is dat nu niet meer het geval. Het gevoel van samenwerken is een stuk minder en interactie is onpersoonlijker geworden door het internet. Niet alleen voor de medewerkers maar ook voor de klanten is interactie nog steeds belangrijk. Er moet dan ook op worden gelet dat er goed omgegaan wordt met deze behoefte want alleen zo zullen bedrijven hun klanten behouden.

Technologisch
De technologie gaat steeds verder vooruit. Zo zijn er tegenwoordig enorm veel manieren waarop men kan communiceren met elkaar. Ook is er door de ontwikkeling van laptops, tablets en smartphones veel meer flexibiliteit ontstaan. Iedereen kan altijd en overal online zijn. Deze ontwikkeling heeft natuurlijk bijgedragen in de ontwikkeling van het werken, door betere technologie zijn de afstanden aanzienlijk verkleint wat betreft communicatie.

Ecologisch
Naast dat het goed voor het bedrijf moet zijn in financiele zin, is het immago dat een bedrijf uitstraalt ook erg belangrijk. Bedrijven hebben vaak te maken met concurentie en moeten zich onderscheiden van de rest. Een manier om dat te doen is door een immago op te bouwen. Veel bedrijven op het moment willen steeds groener en duurzamer zijn, met een oog op de toekomst en het milieu. Door het werken te verplaatsen van het kantoor naar huis, is er minder woon werk verkeer nodig, men is immers al thuis. En als men toch een locatie opzoekt zal deze in de meeste gevallen dichter bij huis liggen dan de werklocatie. Voor het milieu is het daarom een stuk minder belastend om vanuit huis te werken, verder krijgen de bedrijven een beter imago omdat ze bezig zijn met het milieu.

Politiek/juridisch
Vanuit het politiek en juridisch oogpunt is het op het moment lastig. Door de crisis moet er enorm worden bezuinigd op verschillende vlakken. Veel bedrijven zijn in het slop geraakt en doordat de huizenmarkt en kantorenmarkt is ingestort, is het herstel momenteel nog ver te zoeken. De meeste plannen die er nu liggen gaan ervoor zorgen dat er een hoop geld bespaart gaat worden voor het rijk in de toekomst, maar of dit nu positief is? Bedrijven staan er steeds meer zelf voor en steun is steeds lastiger te krijgen. In de toekomst moet er dus rekening worden gehouden met de nieuwe plannen van het rijk en of deze misschien negatieve invloed kunnen hebben voor de bedrijven.

Bronnen
http://www.intemarketing.nl/marketing/analyses/destep

0 reacties:

Een reactie posten